Tv-tittandet idag för med sig reklamfilmer. Det här är nästan obligatoriskt, så länge du inte tittar på statligt finansierade kanaler likt SVT. Många har för vana att klicka vidare på fjärrkontrollen så fort en reklampaus blir aktuell på skärmen. Det finns dock vissa marknadsföringsfilmer som är mer nöjsamma och iögonfallande än andra. Här nedan skall vi nu gå igenom fyra teman som kommer vara populära som reklamfilmer under 2023.
Reklamsuccéer på Tv-skärmen
Ett nytt år i Sverige betyder även ny reklam på Tv. Svenskar är ett folk som gärna bänkar sig framför Tv-apparaten för att titta på allt från sport till serier och film. Det visuella mediet är en central del i våra vardagsliv och ger oss både underhållning som information. Något man dock måste acceptera är reklamer, där företag vill visa upp sina senaste produkter i sitt bästa ljus.
En Tv-reklam behöver dock inte vara något som enbart passerar över skärmen. Om den är välgjord kan den vara en sevärdhet som folk flockas till. Det finns många olika företag, bolag och organisationer som idag försöker göra sina reklamsnuttar så iögonfallande som möjligt. Det här är särskilt förekommande för spelindustrin, där casino utan svensk licens no deposit bonus och liknande kundbelöningar blir presenterade på ett föredömligt sätt.
Men vad är det som gäller för reklamfilmer som vill fånga tittarnas uppmärksamhet? Trender kommer och går även inom marknadsföring. Här nedan har vi sammanställt en lista på fyra teman som kommer bli mycket populära i reklamen under 2023. Ta en titt och få en bild av vad du kan förvänta dig på Tv under året framöver!
Årets bästa marknadsföringsteman
- Animering
- Politiskt neutralt
- Visuellt starkt
- Humor med allvar
Animering
Animerade reklamfilmer har bara blivit alltmer populära med tiden. Det här beror mångt och mycket på att tekniken kring animering blivit bättre och tillåter för mer storslagna scenerier på skärmen. Det finns mycket du kan få fram genom en tecknad eller datoranimerad reklamfilm. Då du inte är beroende av den fysiska världens restriktioner, kan du utveckla händelseförloppet eller budskapet precis så som du önskar.
Det finns en stor marknad för animerade reklamfilmer, vilka kan behandla i stort sett alla typer av ämnen eller produkter. Det är dock inte många som har en mer seriöst ton. Stilen gör sig bäst när den kombineras med komik eller en actionfylld story. Om utvecklingen fortsätter såsom den är idag, kan vi räkna med att få se mer animerad reklam på Tv även under 2023. Kläder, matprodukter, elektronik och även informativa reklamfilmer kan alla dra nytta av ett tecknat medieformat.
Politiskt neutralt
Oavsett vilket ämne du nu än gör reklam för, är det viktigt att den producerade filmen består som politiskt opartiskt. Det enda scenariot där politik bör blandas in är i reklamfilmer från de partier som tampas om makten i Sverige. Utöver dessa bör reklam ha en så neutral position som möjligt. Sverige är mer splittrat idag än på länge när det kommer till politiska frågor.
En vinklad reklamfilm eller uttalande från företagen kan således komma ha stora konsekvenser. Vad som dock fortfarande kommer vara populärt är samhällsrelaterad reklam. Att omsvepa sin film i ett budskap om tex. jämställdhet och lika människovärde är inte politiskt.
Det går således an och kommer med största sannolikhet ha en större medverkan i reklamfilmer på Tv under 2023. Vill man nå så många kunder som möjligt, behöver man som företag vara så inbjudande som möjligt i sin reklamföring. Politiska ståndtaganden kommer alltid skapa schismer mellan en del av kundkretsen och den kommersiella verksamheten.
Visuellt starkt
Långt förbigången är den tid då våra Tv-apparater inte kunde skildra färger på skärmen. Idag skall det helst vara så färgprytt som möjligt i en reklamfilm. Kulörer av olika slag och som står i kontrast till varandra är iögonfallande. Det är precis det en reklamfilm vill uppnå och få samma effekt som kulörbilderna på fotodelningssajter likt Pinterest har på sina besökare. Ju fler som tittar och är uppmärksamma på vad reklamen innehåller, desto fler försäljningar är att förvänta för företaget.
Det finns en hel vetenskap bakom färgscheman som tilltalar människans ögon. Vissa färger kan förmedla olika känslor eller skapa en trevlig sinnesstämning. Det kommer med största sannolikhet bli mer av den varan på Tv under 2023, när matta och smått nedtonade färger börjat bli mindre populärt. I stället skall det sprudla av en kulörstark visuell upplevelse för tittaren. Denna färgbomb går enkelt att kombinera med ovannämnda tema, dvs. animering.
Här kan färgerna spela och vara betydelsefulla för händelseutvecklingen på ett annat sätt än vad skådespelare och fysiska objekt tillåter för. Kontrasterna är bland de viktigaste, då du kan få en effekt av att en produkt står ut om du väger av de olika färgerna på rätt sätt. För de som gillar färgstarka, grafiskt imponerande reklamfilmstyper kommer 2023 bli ett tillfredsställande år för Tv-tittaren.
Humor med allvar
Humor har alltid gått hem hos det svenska folket. Det finns en stark tradition i vårt land av skämtande och roliga observationer. Detta har särskilt varit ett inslag i våra reklamfilmer genom åren, varav många håller en mycket hög komisk kvalité. Du kan således räkna med att den humoristiska reklamen fortsätter även under 2023 på Tv-skärmen. Vad som dock även är att förvänta är ett mer seriöst inslag även i de komiska reklamfilmerna.
Kombinationen av att leverera ett viktigt budskap med en komisk ton är väl passande i dagens samhälle. Flera reklamfilmer detta år kommer därmed försöka stimulera skrattet medan de marknadsför sin produkt eller idé. Det är inte bara inom den kommersiella sfären detta kommer ske. Även inom politiken eller samhällsmedvetna informationsfilmer har allvaret med humorn en plats. Så var inställd på att få ta del av seriösa ämnen där tonen ändå är smått skrattingivande.