tisdag, oktober 22, 2024
Hem » Karl Lagerfeld – en ikon inom mode

Karl Lagerfeld – en ikon inom mode

by runyourtable
0 comment
Karl Lagerfeld – en ikon inom mode

Karl Lagerfeld var en ikonisk modedesigner som var lätt att känna igen på sitt karaktäristiska vita hår, svarta solglasögon, fingerlösa handskar och höga, stärkta kragar. Under sin karriär genomgick Lagerfeld många kontroverser där han bland annat anklagades för att vara islamofob, ha fobi för övervikt och fett, och för att vara emot Me Too-rörelsen. Hans fortsatte att designa kläder ända in i det sista, innan han gick bort 2019.

Karl Lagerfeldt i korthet:

Född10 september 1933, i Tyskland
Död19 februari 2019, i Paris
Känd somModedesigner
KärlekJacques de Bascher
EfterlevandeHans katt Choupette

Karl Lagerfelds uppväxt

Lagerfeld föddes den 10 september 1933 i Hamburg. Hans far ägde ett företag som producerade och importerade torrmjölk och hans morfar var lokalpolitiker för det katolska centerpartiet. Familjen undslapp till stora delar andra världskrigets vedermödor tack vare faderns affärsintressen i Tyskland genom sitt företaget.

Som barn visade Lagerfeld stort intresse för bildkonst och tidigare skolkamrater har berättat att han alltid satt och gjorde skisser oavsett vad övriga klassen gjorde. Lagerfeld själv har också berättat att han som barn lärde sig mycket mer genom sina återkommande besök på Kunsthalle Hamburg-museet än han någonsin gjort i skolan.

Karl Lagerfeld – från skjortklänning till tröja med axelvaddar

1954 skickade Lagerfeld in en klänningsdesign till International Wool Secretariats designtävling, vilken kan ses som en föregångare till de skjortklänningar som några år senare skulle introduceras av Givenchy och Balenciaga.

1958 blev Lagerfeld konstnärlig ledare för Jean Patou. 1964 åkte han till Rom för att studera konsthistoria och arbeta för Tiziani men snart kom han att bli frilansdesigner för en mängd olika märken, inklusive Charles Jourdan, Chloé, Krizia och Valentino.

1967 anställdes Lagerfeld av Fendi för att modernisera deras pälsar. Lagerfelds innovativa design visade sig vara banbrytande, då han introducerade användningen av mullvads-, kanin- och ekorrskinn i haute couture. Lagerfeld blev kvar hos Fendi Rome till sin död.

På 1970-talet gjorde hans arbete för Chloé honom till en av de mest framstående formgivarna i världen.

Under hans Soft Look-fas från mitten av sjuttiotalet och hans sena sjuttio- och åttiotalsfas med stora axlar, visade han ofta sin kärlek till 1700-talet. Till exempel inkluderade hans höstkollektion 1977 spetsar, huvudbonader och lårhöga stövlar i stil inspirerad från detta århundrade. Höstkollektionen 1979, som var en av de mest inflytelserika under de första åren då det blev modernt med stora axlar och axelvaddar, innehöll element som påminde om militära uniformer från Napoleons tid.

Lagerfeld fortsatte arbeta med axelvaddar, snäva kjolar och stilettklackar in på åttiotalet. Han visade dock också upp mjukare, bekvämare kläder, särskilt 1981-1982. Den mångfald i längder och former på byxor som han presenterade under denna period uppfyllde moderna kvinnors behov.

Karl Lagerfeld – från Chanel till T-shirt

På 1980-talet anställdes Lagerfeld av Chanel, som då ansågs vara ett varumärke som nästan hade dött ut sedan designern Coco Chanels död ett decennium tidigare. Genom sitt övertagande väckte Lagerfeld åter liv i företaget och gav det en ny konfektionslinje, vilket gjorde det till en stor framgång.

1984, ett år efter det att han börjat hos Chanel, startade Lagerfeld sitt eget märke med namnet ”Karl Lagerfeld”. Märket etablerades för att kanalisera ”intellektuell sexighet”.

2002 bad Lagerfeld Renzo Rosso, grundaren av Diesel, att samarbeta med honom för en speciell kollektion av jeans och denim för Lagerfeld Gallery. Kollektionen, Lagerfeld Gallery by Diesel, utvecklades sedan av Diesels kreativa team. Den presenterades först på modevisningar under Paris Fashion Week och såldes sedan i mycket begränsade upplagor i Paris, Monaco, New York och Tokyo. Under den första försäljningsveckan i New York sålde mer än 90 % av byxorna slut, trots att om priserna varierade från 240 USD till 1 840 USD.

I december 2006 tillkännagav Lagerfeld lanseringen av en ny kollektion för män och kvinnor kallad Karl Lagerfeld K, som inkluderade välsittande T-shirts och ett brett utbud av jeans.

Den sista Chanel-kollektionen som färdigställdes före hans död hade ett alpint tema med afterski-kläder. Lagerfeld ville inte ha någon begravning, och därför inkluderade visningen av kollektionen bara en stunds tystnad till hans ära och stolar prydda med hans bild bredvid Coco Chanel med citatet ”the beat goes on”.

Karl Lagerfeld – från skor till parfym

Än idag räknas Karl Lagerfeld som en av den moderna historiens mest betydelsefulla designers och du kan hitta mängder av kläder, skor, accessoarer och parfym med hans namn på:

  • Skor, dam
  • Skor, herr
  • Sneakers, dam
  • Sneakers, herr
  • T shirt
  • Tröja
  • Väska
  • Parfym

Och mycket annat.

Relaterade inlägg

Om oss

Runyourtable.se är ett nöjesmagasin som blandar högt och lågt. Du finner inlägg om både teknik, mat & dryck, nöje, sport och fritid.

Senaste nytt

GDPR

För att läsa hela  integritetspolicyn kring den nya dataskyddsförordningen GDPR och hur vi hanterar dina uppgifter vänligen klicka här.

Reklam & annonser

Vill du annonsera?

Följ oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för nya inlägg. Låt oss hålla dig uppdaterad!