lördag, februari 15, 2025
Hem » Förbifart Stockholm – till slut möts vi i mitten

Förbifart Stockholm – till slut möts vi i mitten

by runyourtable
0 comment
BYPASS

Det sägs att Rom inte byggdes på en dag och det gäller uppenbarligen även för Förbifart Stockholm. Det kanske inte är så konstigt, med tanke på att det kommer vara världens näst längsta tunnel i stadsmiljö när bygget väl står klart om åtta år.

Snabbfakta om Förbifart Stockholm

Byggstart19 augusti 2014
Färdig2030
SträckningKungens kurva till Häggvik
VägE4 och E20
Kostnad31,5 miljarder kronor
Längd21 kilometer

Förbifart Stockholm ritar om huvudstadens karta

Ingen som har haft vägarna förbi Stockholm sedan 2014 kan ha missat det gapande hålet intill E4:an vid Kungens kurva. Där finns tunnelmynningen till ett av de mest ambitiösa infrastrukturprojekten i modern tid: Förbifart Stockholm.

Projektet har inte bara fått delar av huvudstadens stadsbild att se ut som Mordor, utan har kantats av problem och skandaler. Det är visserligen inte ovanligt för projekt av den storleken och komplexiteten. Projektets tidplan har förlängts till år 2030. Dessutom är beräknad budget långt uppe i miljardklassen. 

Finansieringen kommer dels från Stockholms trängselskatt, dels statsbudgeten. Många är helt klart både intresserade och investerade i tunnelbygget. Därför kan det vara på sin plats att gå igenom vad syftet egentligen är och hur det kommer rita om Stockholms vägkarta.

Kostnad ställs mot tidsvinst i Förbifart Stockholm

Var det verkligen en bra idé att sätta igång det här gigantiska bygget? Finns det inte nog med tunnlar i Stockholm? Borde folk inte åka mer kollektivt istället? Många har ställt sig de här frågorna. Oavsett vad man tycker personligen finns det en mängd orsaker bakom bygget:

  • Bättre framkomlighet
  • Tidsvinst att passera Stockholm
  • Avlasta centrala Stockholms vägnät

Sagt och gjort: Nu gräver maskiner från Epiroc en bred gång under Stockholms öar. Ett flertal miljöorganisationer överklagade tidigt transportplanen som innehåller projektet. Argument som hålls fram mot bygget var bland annat:

  • Höga kostnader
  • Ökad koldioxidutsläpp
  • Kortsiktig trafiklösning
  • Utglesning av staden

Överklagandena har dock avslagits av Regeringen och som alla kan se är projektet i full gång.

Förbifart Stockholms sträckning hela vägen

Om du vill se en digital visning av tunneln kan du hitta den hos Trafikverket. På myndighetens hemsida finns information om vad som är aktuellt i bygget för tillfället och du kan se kartor över sträckningen. Det händer massor i projektet hela tiden, vilket ju är en förutsättning för att det ska bli klart någon gång.

En tunnel har ju förstås två ingångar, annars är det bara ett hål. Det är kanske inte korrekt att kalla Kungens kurva för ingången men låt oss sätta det som startpunkten. Platser som passeras är då, i ordning:

  1. Kungens kurva
  2. Skärholmen och Sätra
  3. Lovö och Ekerövägen
  4. Lambarfjärden
  5. Vinsta
  6. Hjulsta
  7. Akalla
  8. Häggvik

I Häggvik kommer man till slut ut i dagsljus igen. Till allt detta ska man sedan räkna alla tillfälliga vägar som måste byggas för att maskiner och arbetarna ska kunna komma fram. En del av tunnelsektionerna gjuts i betong och dessa ska sedan fraktas ner.

När Förbifart Stockholm står klar kan vi mötas

Förbifart Stockholm är ett enormt projekt med svenska mått. Skogar har röjts och kraftledningar har flyttats. Några har förfärats och andra kan knappt vänta. Många har frågat sig om det var klokt att ens starta men ingen kan förneka att bygget är imponerande. Kanske kan alla enas om det i alla fall.

Man säger ju att broar får människor att mötas men även i tunnlar möts man. Även Förbifart Stockholm byggs från båda hållen samtidigt. Det innebär att två arbetslag kommer att mötas någonstans i mörkret i framtiden, långt under Mälaren. Det är inte lika vackert som en bro under blå himmel men det duger för det svenska vemodet. Till slut möts vi i mitten!

Relaterade inlägg

Om oss

Runyourtable.se är ett nöjesmagasin som blandar högt och lågt. Du finner inlägg om både teknik, mat & dryck, nöje, sport och fritid.

Senaste nytt

GDPR

För att läsa hela  integritetspolicyn kring den nya dataskyddsförordningen GDPR och hur vi hanterar dina uppgifter vänligen klicka här.

Reklam & annonser

Vill du annonsera?

Följ oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för nya inlägg. Låt oss hålla dig uppdaterad!